czRoPa Autorun 2.0 - Nápověda

Poslední aktualizace: 3. 7. 2006

Spuštění Autorunu
Pokud v adresáři ještě není soubor s nastavením autourun.aut, autorun se spustí v návrhovém módu a zobrazí 2 okna, vlevo okno „Nastavení“ (návrhář), ve kterém měníte nastavení autorunu a vpravo okno autorunu tak, jak bude vypadat, ve kterém ihned vidíte všechny provedené změny.

 
Jakmile uložíte soubor autorun.AUT návrhář se již nezobrazuje a pro přepnutí do "Návrhového módu" klikněte pravým tlačítkem v okně autorunu a z menu vyberte "přejít do návrhu", nebo spusťte autorun s parametrem /o (nebo odstraňte soubor Autorun.AUT).

Význam položek v kontextovém menu:
- Časovač - pauza časovače pro automatickou odpověď
- Audio/Video - stopne/spustí audio/video (je-li nastaveno)
- Opakovat - zapne/vypne opakování přehrávání audia/videa
- Celá obrazovka - je-li otevřeno video zobrazí jej na celou obrazovku
- Přejít do návrhu - přepne autorun do návrhového módu a zobrazí okno "Nastavení"

Kromě parametrů /o pro spuštění autorunu v režimu návrhu, můžete také zadat jako parametr přímo AUT soubor s nastavením autorunu
Př.: autorun.exe sample2.aut

Tip:
Asociujte si příponu aut se souborem autorun.exe a po poklepání na soubor *.aut se spustí autorun s touto definicí. Přes Nástroje/Možnosti složky/Typy souborů si můžete také přidat do kontextového menu průzkumníka akci s názvem "Editovat", které nastavte cestu k programu autorun s parametry "%1" /o

Záložka AUTORUN.INF 

Tato záložka obsahuje nastavení souboru autorun.inf, což je soubor s nastavením automatického spouštění CD.

První věc, kterou byste měli udělat je zadat bázovou složku, bázová složka (nebo také kořenová složka CD) je složka, ve které máte obsah budoucího CD, do této složky bude uložen soubor AUTORUN.INF, veškeré cesty budou brány relativně k této složce.

Další položka definuje relativní cestu ke spouštěnému souboru (autorun.exe), pokud nechcete, aby byl autorun přímo v kořenové složce CD, zvolte přepínač "Jiného podadresáře" a zvolte tlačítko "Vybrat" k určení, kam má být umístěn soubor autorun.exe (a tím i autorun.aut)

Dále můžete určit ikonu CD, která bude zobrazena např. v Průzkumníkovi u jednotky s vloženým CD.

Záložka AUTORUN.AUT

Tato záložka obsahuje nastavení vzhledu a chování autorunu, které bude uloženo do souboru autorun.aut.

Záložka Okno:
- slouží pro nastavení vzhledu okna, jednotlivé položky netřeba popisovat, vyzkoušejte sami, všechny změny se ihned projeví v okně autorunu. U obrázku pozadí lze nastavit volbu náhodný - v tom případě bude program brát náhodný obrázek ze stejné složky), okno autorunu lze vytvarovat podle obrázku pozadí. Efekt postupného objevení a zmizení okna podporuje jen Win 2000/XP a vyšší.

Obrázek pozadí pro vytvoření tvarovaného okna lze vytvořit velice snadno, můžete ho vytvořit i v obyčejném programu Malování, barva levého horního pixelu obrázku je průhledná barva. Nakreslete tedy libovolný tvar a části, které mají být průhledné vybarvěte stejnou barvou jako levý horní pixel.

Záložka Akce okna:
- u okna jsou k dispozici události OnCreate,OnShow,OnClick,OnClose,.. nejčastěji využijete události OnCreate a OnShow, např. pokud chcete po spuštění spustit další program, načíst text ze souboru do některého prvku, nastavit vlastnost prvku, která není zobrazena v okně nastavení apod., více o událostech a přiřazení akcí níže.

Záložka Prvky:
pro vložení prvků (komponent) vyberte nejprve požadovaný typ prvku (tlačítko, popisek, obrázek,.., pod tlačítkem „Další“ jsou další prvky) a pokud se jedná o vizuální prvek klikněte do okna autorunu na místo, kam chcete prvek umístit a zadejte vhodný název prvku (bez mezer a českých znaků), např. Btn_Play či tlac_hrej pro tlačítko spouštějící video apod..

Tip: Vybírat, přemísťovat a zvětšovat prvky lze také myší.

Poté na záložkách „Obecné“, „Vzhled“ a „Text“ upravte vlastnosti vybraného prvku (pozice, velikost, barva,..).

Seznam prvků (komponent)

TButton - "Tlačítko" standardní tlačítko
TXAOLBtn - "Tlačítko" tlačítko s možností změny barvy výplně
TLabel - "Popisek" standardní popisek, prvek pro zobrazení textu

Důležité vlastnosti:
Caption - zobrazený text
TXLabel - "Popisek" popisek s volitelným 3D efektem, stínováním,a rámečkem
TXImgBtn - "Obrázkové tlačítko" může sloužit jako obrázek i tlačítko s definovaným obrázkem pozadí, lze nastavit i další 2 obrázky pro vytvoření MouseOver efektu
TPanel - "Panel" standardní panel sloužící jako kontejner pro komponenty
TXPanel - "Panel" TXPanel se od standardního panelu líší tím, že lze nastavit šířku a barvu okraje a tvar panelu (obdélník, zaoblené rohy, elipsa)
TEdit - "Editační políčko" Editační políčko slouží jako textový vstup od uživatele.

Důležité vlastnosti:
Text je uložen ve vlastnosti "Text"
ReadOnly - jen pro čtení
TMemo - "Víceřádkový text" TMemo slouží pro zobrazení a editaci víceřádkového textu,

Text o velikosti nad 2kB nahravejte dynamicky ze souboru příkazem StringsLoadFile, jinak nebude, kvůli omezení ini souborů, text načten celý.

Text je uložen ve vlastnosti Lines, která je typu TStrings (pro práci s tímto typem slouží funkce Stringsxxxxx).

Důležité vlastnosti:
Lines - obsahuje text (je typu TStrings)
ReadOnly - jen pro čtení
TListBox - "Seznam" TListBox slouží pro zobrazení seznamu  (např. jmen souborů apod.).


Důležité vlastnosti:
Items - obsahuje položky (je typu TStrings)
ItemIndex - číslo vybranné položky

Pro získání hodnoty vybraného řádku použijte příkazy:
//uložení čísla vybraného řádku do proměnné id
GetProp listbox1,itemindex,id
//uložení hodnoty řádku číslo $id$ do proměnné h
StringsGet listbox1.items,$id$,h

Pro nahrání seznamu jmen souborů použijte funkci StringsLoadFileNames
TCheckBox - "Zatržítko" Slouží pro volby typu ano/ne, stav je uložen ve vlastnosti checked.

Zjištění zda je zatržítko zatrhlé:
//do proměnné zatrhlý bude uložena hodnota 1 v případě, že je zatržítko zatrhlé, jinak 0.
GetProp checkbox1,checked,zatrhly
IF $zatrhly$,=,1
....
Else
...
EndIf
TRadioButton - "Přepínač" slouží pro zvolení z několika voleb, zatrhlý zůstává vždy jen jeden přepínač z přepínačů umístěných na formuláři nebo panelu, stav je uložen ve vlastnosti checked.
TXProgressBar Prvek pro zobrazení průběhu (např. kopírování, přehrávání videa).

Důležité vlastnosti:
Position - pozice (výchozí 0)
Max - maximální hodnota (výchozí 100)

Seznam nevizuálních komponent
TTimer - časovač Tento prvek slouží pro opakované akce. Jediná událost tohoto prvku je OnTimer, tato událost je opakovaně volána v intervalu nastaveném ve vlastnosti "Interval" (udáj v milisekundách).
Příkladem použití může být např. zobrazení aktuálního času v popisku (pojmenovaném LabelCas), stačí nastavit interval na 1000ms a do události OnTimer zapsat příkaz
SetProp LabelCas,Caption,#Time#

Záložka akce, definování akce prvku

Každý prvek (komponenta) má na záložce "Akce" rozbalovací seznam pro výběr události (OnClick, OnChange,..) a pod ním editační pole pro zápis akcí (scriptu). Ke každé události prvku můžete přiřadit jednu či více akcí (definujeme obsluhu události). Události jsou vyvolány programem nebo uživatelem. Lze definovat akce jako spouštění souborů, webových adres atd., ovládat interní přehrávač videa / audia, měnit vlastnosti prvků a okna za běhu ad. 

Podívejme se např. na tlačítko typu TXAOLBtn (typ prvku je uveden za dvojtečkou v seznamu vložených prvků), u toho tlačítka jsou k dispozici tyto události:

OnClick - tato událost vznikne, když uživatel klikne na prvek
OnMouseDown - uživatel stiskl tlačítko myši
OnMouseUp - uživatel uvolnil stisknuté tlačítko myši
OnMouseMove - uživatel pohybuje nad prvkem kurzorem myši

Chceme-li např., aby se po kliknutí na tlačítko spustilo video ve výchozím přehrávači, vybereme událost OnClick a klikneme na tlačítko "Přidat". Zobrazí se menu obsahující nejčastější akce, my vybereme položku Otevřít/Soubor, objeví se standardní dialog pro výběr souboru, vybereme tedy např. video soubor dovolena.mpeg, který jsme si nejlépe předem uložili do bázové složky nebo její podsložky, v našem příkladě do podsložky video. Po zvolení souboru se v seznamu akcí objevil následující příkaz: 

ShellExec open,#BaseDir#\video\dovolena.mpeg,

tento příkaz ShellExec (jeho popis je uveden níže v seznamu příkazů) zajistí, že dojde ke spuštění onoho videa, výraz #BaseDir# nepřepisujte, tento výraz bude při vyvolání události automaticky nahrazen cestou k bázové složce. Víte-li co děláte můžete samozřejmě použít i relativní adresování a tečkovou konvenci (relativně k souboru autorun.exe), tedy např. 
ShellExec open,video\dovolena.mpeg,
nebo v případě, kdy nebude autorun.exe uložen v bázové složce, ale v podsložce např. autorun
ShellExec open,..\video\dovolena.mpeg

Příkazy můžeme psát i přímo (bez použití tlačítka "Přidat"), chceme-li akci zrušit jednoduše daný řádek vymažeme.

Pomocí tlačítka "Přidat" u seznamu akcí, můžete přidat jen ty nejběžnější příkazy/akce,

další příkazy a klíčová slova zobrazíte stisknutím kláves Ctrl+mezerník.

 Seznam všech příkazů a popis scriptovacího jazyka naleznete níže.


Záložka Autom. odpověď:
- automatická odpověd slouží pro automatické provedení akce (přiřazené k události OnClick) ovládacího prvku po nastaveném čase, tento čas lze zobrazit v libovolném prvku, formát zobrazení času můžete určit pomocí značky #Counter# zastupující zbývající počet sekund,
příklad: "Zavřít za #Counter# sekund" nebo "Spustit za #Counter# sekund"

Záložka Audio/Video:
- zadáte-li audio/video soubor, tento soubor se začne přehrávat po startu (pokud zrušíte položky automaticky otevřít a automaticky přehrát, musíte toto zařídit manuálně příkazy mp_open a mp_play), autorun neobsahuje žádný vlastní audio či video kodek, proto záleží na systému, na kterém je autorun spuštěn, zda obsahuje kodek pro přehrávání daného typu multimediálního souboru, proto méně rozšířené formáty (např. ogg,qt,rm,..) nedoporučuji používat. Pokud jste zvolili video soubor a nechcete video zobrazit přímo na formuláři nebo v novém okně vytvořte pro něj panel, ve kterém se bude toto video zobrazovat.

4) Pro kontrolu správnosti nastavení vzhledu a chování autorunu použijte tlačítko "Spustit autorun" na záložce "Test", pro kontrolu souboru Autorun.inf použijte tlačítko pro vytvoření virtuálního disku" - fakticky jde jen o substituci adresáře (tj. je to hned), ve Win9x se chová jako CD a autorun se sám spustí, pro Win XP/2000.. (nebo když se autorun nespustí ) použijte tlačítko Simulovat AutoPlay.

Nakonec ještě připomínám,že pro správné fungování automatického spuštění CD musí být splněno několik podmínek: V kořenovém adresáři CD musí být soubor AUTORUN.INF a na počítači na němž bude CD prohlíženo musí být pro dannou CD-ROM mechaniku funkce autorun povolena (což standardně bývá). Pokud budete chtít funkci Autorun/AutoPlay na vašem počítači povolit či zakázat bývá v nastavení u dané mechaniky označována jako "automatické oznámení vložení" či "automatické přehrávání" apod.

Seznam příkazů/funkcí a scriptovací jazyk

Každý příkaz musí být na samostatném řádku, první je vždy název funkce/příkazu, následuje mezera a potom jednotlivé parametry oddělené čárkami.


command prm1,prm2,prm3,prm4

Pokud chcete použít čárku uvnitř parametru, uzavřete parametr do uvozovek!

Msg "Text, blabla.."

V parametrech můžete použít i speciální klíčová slova uzavřená mezi znaky #, jejich výskyt v parametrech bude automaticky nahrazen patřičným textem:

 
#BaseDir# - bude nahrazeno za cestu k bázové složce
#AutDir# - složka, ve které je umístěn autorun.exe
#Counter# - čas do provedení automatické akce
#Time# - vrací aktuální čas
#Date# - vrací aktuální datum
#MPpos# - pozice přehrávání audia/videa v interním přehrávači (MP-MediaPlayer)
#MPlen# - délka audio/video souboru otevřeného v přehrávači
#MPposStr# - to samé jako #MPpos# ale vrací pozici ve formátu hod:min:sec
#MPlenStr# - to samé jako #MPlen# ale vrací délku ve formátu hod:min:sec
#CursorX# - x-ová souřadnice kurzoru myši od levého horního rohu obrazovky
#CursorY# - y-ová -//-
#CursorCX# - x-ová souř. kurzoru myši od LH rohu komponenty nad níž se nachází kurzor myši
#CursorCY# - y-ová -//-
 #CRLF# - vrací ukončovač řádku používaný ve windows tedy znaky s asci kódy 13 10


Dále můžete v parametrech použít globální a lokální proměnné,
Globální proměnná zaniká až ukončením programu, globální proměnná se deklaruje:

SetGlobVar nazev,hodnota


Lokální proměnná zaniká po vykonání scriptu, deklaruje se:

SetVar nazev,hodnota


Pro výpis proměnné (získání její hodnoty) musíte použít název proměnné uzavřené z obou stran znakem dolaru, tj. $promenna$, nato velký pozor, protože pokud má být do proměnné uložena nějaká hodnota, musí být uvedena bez znaků dolaru.

Správný příklad:
//nastavení globální proměnné na hodnotu ahoj

SetGlobVar x,ahoj

//zobrazení její hodnoty v dialogu

Msg $x$


špatný příklad:
//nastavení globální proměnné se neprovede, protože ještě před provedením příkazu se
//výraz $x$ přepíše na její hodnotu (tj. ahoj), takže z příkazu se stane 
//SetGlobVar ahoj,nazdar (a kdyby existovala proměnná ahoj tak se do ní uloží "nazdar")

SetGlobVar $x$,nazdar

//zobrazení její hodnoty v dialogu

Msg $x$


Pokud existuje globální proměnná stejného jména jako lokální, má lokální proměnná přednost.

Pomocí funkce SetProp můžete nastavit hodnotu libovolné veřejné vlastnosti prvku (komponenty) včetně formuláře, funkce GetProp naopak vlastnosti komponent vrací. Seznam základních vlastností jednotlivých komponent můžete vidět v souboru Autorun.aut. Většina komponent je odvozena od standartních komponent Delphi.

Reprezentace hodnot vlastností rúzných datových typů

Vlastnost typu Zápis
string (řetězec) normálně jako text
SetProp Label1,Caption,"czRoPa Autorun"
integer (číslo) normálně jako číslo
SetProp FormAutorun,Height,300
boolean (pravdivostní - Ano/Ne) jako číslo 0=False, 1=True
SetProp Button1,Visible,0
enum (výčet) jako číslo, např. vlastnost Alignment má hodnoty: 0=taLeftJustify,1=taRightjustify,2=taCenter
SetProp Label1,Alignment,2
set (množina) jako číslo 0..255 - jednotlivé bity reprezentují prvky množiny,
např. vlastnost Style objektu Font může být kombinací hodnot 1=fsBold, 2=fsItalic, 4=fsUnderline, 8=fsStrikeOut
např. nastavíme tučné podtržené písmo: fsBold + fsUnderline=1+4
SetProp Label1,Font.Style,5

Příkazy větvení IF, Else, EndIF

Za IF následuje podmínka, která je ve tvaru
IF value,operator,value

value - číslo, text, nebo proměnná
operator - =,<>,>,<,>=,<=,OR,AND
Parametry a operator musí být odděleny čárkami, tj. IF 5>2 nefunguje, správně je IF 5,>,2. 

Else a EndIF musí stát na samostatném řádku.
Příkaz IF musí být ukončen příkazem EndIf!!!!!!
Else větev lze samozřejmě vynechat. Vnořené podmínky lze použít samozřejmě také.

Příklad:

SetVar Source,"#BaseDir#\Autorun"
SetVar Destination
GetDir ProgramFilesDir,Destination
IF $Destination$,<>,""
SetVar Result,0
FileOperation copy,0,$Source$,$Destination$,Result
IF $Result$,=,1
Msg "Autorun files succefull copied to $Destination$"
Else
Msg "Installation failed!"
EndIF
Else
Msg "Program Files folder not found!"
EndIF

Příkaz JMP a řešení cyklů

JMP index

-je pro skoky ve scriptu, ve scriptovacím jazyce nejsou zatím příkazy pro cykly, takže zatím jediný způsob je řešení přes JMP

JMP 5 //skočí na 5.řádek/příkaz scriptu

JMP +5 //skočí o 5 řádků dopředu

JMP -5 //skočí o 5 řádků zpět

Seznam příkazů (funkcí)

ShellExec Operation,FileName,Parameters
 - příkaz pro spouštění souborů, webových stránek,..., (o spouštění se stará operační systém)
Operation - operace, možné hodnoty: open,print,edit,.., tento parametr můžete ponechat prázdný, v tom případě shell zvolí výchozí akci.
Parameters - seznam parametrů (argumentů)
Příklady:
ShellExec open,"#BaseDir#\movie.avi",
ShellExec open,explorer.exe,"/e, #BaseDir#"
ShellExec print,"#BaseDir#\readme.doc",
ShellExec open,http://czropa.wz.cz,
ShellExec open,iexplorer,"http://www.seznam.cz",

w_Maximize - maximalizuje okno autorunu
w_Restore - obnoví -//-
w_MaximRest - maximalizuje nebo obnoví -//-
w_Minimize - minimalizuje okno autorunu
w_Close - zavře -//-

ClearForm - smaže všechny prvky a nastaví standardní hodnoty vlastností okna

Switch2Cfg - přepne do návrhového módu a zobrazí se okno nastavení

SetFrgrndWin WinClass,WinText
- přesune okno určené třídou nebo/a titulkem do popředí

CloseWin WinClass,WinText
- minimalizuje okno určené třídou nebo/a titulkem

Příkazy pro ovládání interního přehrávače

mp_Open - přehrávač otevře nastavený soubor nebo soubor zadaný parametrem za tímto příkazem
mp_Close - přehrávač zavře otevřený soubor
mp_Play - přehrávač spustí přehrávání
mp_Stop - zastaví přehrávání
mp_Pause - pozastaví přehrávání
mp_FullScr - příkaz pro přepnutí videa na celou obrazovku a zpět

AutLoad FileName
- nahraje soubor s nastavením autorunu
Příklad:
AutLoad submenu.aut

AutSave FileName
- uloží nastavení autorunu do souboru

SetGlobVar jmeno_proměnné,hodnota
- nastavení globální proměnné,2. parametr je nepovinný
Př.:
SetGlobVar globalni,25
SetGlobVar a,"ahoj"
SetGlobVar b

SetVar jmeno_proměnné,hodnota
- nastavení lokální proměnné, 2. parametr je nepovinný

GetProp jmeno_komponenty,vlastnost,jmeno_proměnné
- uložení vlastnosti komponenty do proměnné

SetProp jmeno_komponenty,vlastnost,$jmeno_proměnné$ nebo přímo hodnota
- nastavení vlastnosti komponenty

CopyProp ZdrojováKomponenta,Vlastnost,CílováKomponenta,Vlastnost
- kopírování vlastnosti z jedné komponenty do druhé

CompCreate Classname,CompName
- vytvoří komponentu zadané třídy a jména
Př.:
CompCreate TXLabel,popisek1

CompDelete CompName
- odstraní komponentu zadaného jména
Př.:
CompDelete popisek1

Sleep miliseconds
- pozastaví vykonávání scriptu o zadaný počet milisekund

TimerPause
- pozastaví/spustí časovač pro automatickou odpověď

Operace s textem


StrCat Text,Text,VarName
- spojí dva řetězce
Př.:
StrCat $Dir$,"\Images",Dir

StrCopy Text,from,count,VarName
- zkopíruje část řetězce, první parametr je řetězec, ze kterého chceme kopírovat, druhý určuje pozici znaku, kterým chceme začít (první znak má jako v pascalu index 1), třetí počet znaků ke zkopírování

StrDel Text,from,count,VarName
- z řetězce zadaného 1. parametrem vymaže část řetězce od pozice from a počet count

StrPos subStr,Text,VarName
- vrací pozici řetězce subStr v řetězci Text, neobsahuje-li Text část řetězce výsledek je 0

StrLen Text,VarName
- vrací délku řetězce kde Text je textový řetězec ("dnes je neděle") nebo výpis proměnné ($s$), VarName je název proměnné do které má být uložen výsledek

Příkazy pro práci se seznamy řetězců
- tyto příkazy slouží pro práci se seznamy řetězců, to jsou jednak vlastnosti prvků typu TStrings a seznamy vytvořené funkcí StringsListCreate (objekty typu TStringList)

StringsListCreate name
- vytvoří seznam řetězců (nevizuální objekt), 1. parametr je název seznamu

StringsListFree name
- zruší seznam danného jména

následující funkce lze použít nejenom na seznam řetězců vytvořený funkcí StringsListCreate, ale i seznamy typu TStrings, jako např. vlastnost Lines prvku TMemo, Items prvku TListBox, v takovém případě bude mít první parametr Strings podobu např. Memo1.Lines nebo ListBoxFiles.items.

StringsAdd Strings,Text
- přidá text na konec seznamu, Strings - název seznamu, Text - text k přidání

StringsIns Strings,id,Text
- vloží řetězec do seznamu na zadanou pozici

StringsGet Strings,id,VarName
- získání položky seznamu určené indexem

StringsDel Strings,id
- odstraní ze seznamu položku daného indexu

StringsClear Strings
- vymaže všechny položky seznamu

StringsCount Strings,VarName
- vrací počet položek v seznamu

StringsSort Strings, Bool
- je-li první parametr seznam řetězců vytvořený příkazem StringsListCreate, zapne lexikografické řazení, je-li první parametr seznam řetězců typu TStrings, tj. TMemo.Lines nebo TListBox.Items seřadí položky v seznamu a po jejich změně je nutno opět použít příkaz StringsSort

StringsGetText Strings, VarName
- vrací všechny položky seznamu jako jeden řetězec v němž jsou položky odděleny enterem

StringsSetText Strings, Text
- přiřadí seznamu Text, obsahuje-li Text více řádků, 1 řádek = 1 položka seznamu

StringsLoadFileNames Strings,Dir,mask,includeDirs
- do seznamu uloží seznam jmen souborů ze zadaného adresáře odpovídající zadané masce, includeDirs - určuje zda-li mají být zahrnuty i adresáře
Př.:
StringsListCreate seznam
StringsLoadFileNames seznam,"C:\","*.jpg",0

StringsLoadFile Strings, FileName
- nahraje do seznamu text ze souboru

GetDir ShellFolder,VarName
- vrací cestu k systémovým složkám Hodnota ShellFolder musí být jedna z těchto zkratek: "WindowsDir","SystemDir", "TempDir","ProgramFilesDir","Desktop","My Music", "My Pictures","Personal","Programs","Start Menu","Startup"

FileExists FileName,VarName
- existuje-li soubor zadaný v 1.parametru výsledek uložený do proměnné je 1, v opačném případě 0

DirExists DirName,VarName
- existuje-li složka zadaná v 1.parametru výsledek uložený do proměnné je 1, v opačném případě 0

ExtractFileDir FileName,VarName
- z úplné cesty k souboru extrahuje cestu ke složce, ve které se soubor nachází

ExtractFileName FileName,VarName
- z úplné cesty k souboru extrahuje název souboru

DirCreate DirName,VarName
- vytvoří adresář/e, nepodáři-li se vytvořit vrací 0, jinak 1

FileOperation Operation,hideGUI,Source,Destination,VarNameReturnCode
- příkaz pro operace se soubory, parametr operation musí být z těchto hodnot:copy,move,delete,rename
- hideGUI určuje zda bude skryt dialog zobrazující průběh operace se soubory
- Source je zdrojový soubor/adresář
- Destination je cílový soubor/adresář
- VarNameReturnCode je název proměnné, do které bude uložena 1 proběhne-li operace správně (jinak 0)

FileCreateLink File,arguments,LinkFile,Description,icoFile,icoID
- vytváří zástupce souboru,
Parametry:
File - soubor na který má odkazovat zástupce
arguments - argumenty
LinkFile - název zástupce včetně cesty
Description - Popisek
icoFile - soubor použitý pro ikonu zástupce
icoID - číslo ikony

InputDlg Caption,Prompt,VarName
- zobrazí dialog s výzvou pro zadání textu
Parametry:
Caption - titulek dialogového okna
Promp - výzva
VarName - název proměnné do které bude uložen text

QueryDlg Text,VarName
- zobrazí potvrzovací dialog s tlačítky Yes a No 
Parametry:
Text - text dialogu (otázka)
VarName - název proměnné do které bude uložena hodnota 1 (vybere-li uživatel Yes) nebo 0 (vybere-li uživatel No)

FileDlg InitDir,Filter,VarName
- zobrazí dialog pro výběr souboru
Parametry:
InitDir - počáteční složka zobrazená v dialogu
Filter - Filter zobrazení souborů
VarName - proměnná do které bude uložen vybranný soubor

DirDlg InitDir,VarName
- zobrazí dialog pro výběr složky
Parametry:
InitDir - počáteční složka zobrazená v dialogu
VarName - proměnná do které bude uložen vybranná složka

Check value,operator,value,VarName
- podmínka, příkaz vrací 0 nebo 1, operátory jsou stejné jako v příkazu IF, tj. =,<>,>,<,>=,<=,OR,AND

Calc value,operator,value,VarName
- příkaz pro jednoduché výpočty, operátory: +,-,*,/,div,mod, div je operátor pro celočíselné dělení, mod vrací zbytek po dělení

Inc VarName,IncreaseValue
- zvýší hodnotu v proměnné o číselnou hodnotu zadanou ve 2. parametru

Dec VarName,DecreaseValue
- sníží hodnotu v proměnné o číselnou hodnotu zadanou ve 2. parametru

RunScript CompName,ActionsName
- spustí provádění scriptu dané komponenty, CompName - název komponenty, ActionsName - jméno události
Př.:
RunScript Button_Open,OnClick

PlaySound FileName
- přehraje soubor typu wav

Msg Text
- zobrazí dialog se zadaným textem

Příklad scriptů:

1)Následující dva scripty jsou z příkladu "Image SlideShow", který si můžete stáhnout ze stránky http://czropa.wz.cz/freeware/autorun_samples.php.

První script, který je přiřazen události OnCreate okna (akce při vytvoření okna),
zajišťuje nahrání všech jmen souborů *.jpg do seznamu pojmenovaného Filelist.

//vytvoření seznamu řetězců (StringsList) se jménem FileList
StringsListCreate FileList
//zapnout řazení podle abecedy
StringsSort FileList,1
//načtení jmen souborů *.jpg z adresáře #BaseDir#\pic do seznamu FileList
StringsLoadFileNames FileList,#BaseDir#\pic,*.jpg
//deklarace glob. proměnné
SetGlobVar FilesCount,-1
//inicializace proměnné FilesCount na počet položek v seznamu
StringsCount FileList,FilesCount
//deklarace glob. proměnné a její nastavení na hodnotu $FilesCount$
SetGlobVar lastID,$FilesCount$
//Snížení proměnné lastID o 1,chceme ID poslední položky(první položka má ID 0)
Dec lastID,1
//deklarace glob. proměnné
SetGlobVar curFileID,-1
//spustit script tlačítka Btn_N
RunScript Btn_N,OnClick

Druhý script je přiřazen události OnClick tlačítka pojmenovaného "Btn_Next", který nastaví pozadí na další obrázek ze seznamu FileList

IF $lastID$,>,$curFileID$
INC curFileID,1
StringsGet FileList,$curFileID$,x
SetProp Label_File,Caption,$x$
StrCat #BaseDir#\pic\,$x$,x
SetProp FormAutorun,ImageFile,$x$
EndIF

Tipy a FAQ:

Jak ozvučit kliknutí na tlačítko?

Do události OnClick tlačítka přidejte příkaz PlaySound ...

PlaySound #BaseDir#\click.WAV

Jak načíst obsah specifikovaného TXT souboru do textového pole autorunu?

Odpověď: 
Použijte příkaz StringsLoadFile, který zapíšete třeba do události OnCreate okna (záložka Akce okna)
Příklad:

pro načtení obsahu souboru do TMemo (víceřádkový text) :
StringsLoadFile Memo_1.lines,soubor.txt

pro načtení do TListBox (seznam) :
StringsLoadFile Listbox_1.items,soubor.txt

(Memo_1 a Listbox_1 jsou názvy prvků)

Jak zabránit editaci textového pole (TEdit nebo TMemo pro dlouhé texty)?

Odpověď: 
Přidejte do události OnCreate okna příkaz
SetProp Memo_1,ReadOnly,1
Kde Memo_1 je název prvku

Další typy a nastavení můžete najít na webových stránkách. Pro další inspiraci si můžete stáhnout příklady hotových autorunů, ve kterých můžete najít složitější scripty.

Nápověda je zatím taková, jaká je, postupně ji budu rozšiřovat a vylepšovat.

czRoPa
http://czropa.wz.cz